fredag 3 december 2010

Vad är kärlek?

Jag hade ett riktigt långt inlägg här först, men smart som jag är så råkade jag radera det så det blir bara att skriva om och försöka komma ihåg vad jag skrev...
Detta är iaf ett inlägg om vad jag tycker att kärlek är, alla har sin egen version och ni ska snart få ta del av min.

Kärlek för mig är glädje, en lycka som inte går att förklara.
En känsla som kan delas mellan två människor, på både gott och ont...


Har kärlek några gränser eller regler? Nej egentligen inte, om man nu inte valt att sätta upp några själv.
Det har jag gjort efter några dåliga upplevelser...:
- Lita på dig själv mer än vad du litar på din partner! (Självklart ska du lita på honom/henne också.)
- Våga stå för vem du är och låt inte din partner ändra dig. Vill han/hon ändra på dig så är det inte dig han/hon vill ha.
- Våga stå för vad du tycker och känner. Din partner har inte svaret åt dig, det är bara du som vet!
- Ta inte emot kritik som du inte förtjänar!
- Låt inte din partner tvinga dig till något du inte vill.
Tillslut en sista:
- Om din partner förnedrar, hotar eller slår dig någon gång, lämna förhållandet så fort du kan! Händer det en gång så kommer det att hända igen...

Jag säger inte att all kärlek är dålig nu utan att all kärlek är inte alltid den bästa.
Även om kärlek är bland det vackraste man kan vara med om så har det som allting annat en väldigt mörk baksida. Men det är sånt man får stå ut med.
Själv kan jag säga att jag är kär i kärleken, trots dess mörka baksida! Det är det finaste som kan hända en människa och det är något som alla borde få ta del av.

Jag kände att jag skulle inte kunna skriva om kärlek på ett rättvist sätt, därför bad jag om lite hjälp.
Så här kommer några citat med riktigt fina ord ifrån riktigt fina människor om vad kärlek är för dom:

"Kärlek för mig är det där extra man känner för väldigt få personer, som man känner sig trygg, oövervinnlig och känslosam med."
- Sebastian Karlsson.


"Kärlek för mig är när man inte kan beskriva med ord känslan man känner."
- Charles-Gustav Aronsson.

"Någon man kan vara sig själv med och någon som man kan prata med om allt.. någon som får en att le och må bra."
- Johan Höglund.

"När det är äkta kärlek känner jag på mig det direkt. Vanligtvis brukar jag alltid gå efter utsidan. Det är ju trots allt det man ser först, fast då brukar det inte funka särskilt bra när jag lär känna personen och förväntar mig något helt annat. Kär blir man bara, slumpmässigt! Jag känner på mig det direkt om jag gillar personen.. det bara händer liksom. Kärlek för mig är att personen är den finaste i världen utan att jag vet varför. Jag förstår inte varför just den personen? Den bara är så himla underbar. Kärlek vid första ögonblicket typ. Kärlek är så viktigt för alla, och jag tror inte att man funnit ''den rätta'' om man inte oroar sig, tänker på personen dag som natt, och aldrig tänker på någon annan. Den personen är hela världen för mig. Om jag är kär."
- Emma Torstensson.

Självklart behöver inte kärlek bara vara något mellan två människor!
Du kan känna kärlek för din familj, dina vänner, djur... Men jag valde att skriva om denna sortens kärlek.

Finns inte mycket mer att säga för mig så jag beger mig tillbaka till verkligheten.
xoxo, klara

4 kommentarer:

  1. riktigt fint inlägg klara :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet i detta känsliga ämne, sååå bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket, det var verkligen inte lätt! Kram :)

      Radera